Printeaza articolul

Insomnia

Insomnia reprezinta lipsa de somn care pe care o are o persoana in mod frecvent. La nivel global aceasta afectiune afecteaza un numar din ce in ce mai mare de persoane, iar medicii sunt foarte ingrijorati de aceste statistici. Un motiv in plus pentru aceasta ingrijorare il reprezinta faptul ca insomnia poate deveni cronica si atunci afecteaza foarte mult calitatea vietii.

Potrivit unui studiu facut de Institutul National pentru Batranete din Statele Unite pe mai mult de 9000 de persoane in varsta de 65 de ani si peste, mai mult de jumatate se plang de serioase tulburari de somn.

La baza acestei stari se afla atat cauzele fizice cat si cele de ordin psihic. Depresia, tulburarile psihice, stresul sau anxietatea fac parte din categoria factorilor psihici declansatori si agravanti. Insomnia poate aparea asadar inca de la varsta adolescentei si, daca nu este tratata conrespunzator, poate deveni cronica. Printre factorii de ordin fizic de foarte mare relevanta sunt problemele de respiratie, artrita, astmul bronsic, indigestia, bolile de inima, durerile musculare, afectiunile rinichilor dar si anumite medicamente: antidepresive, beta-blocantele, unele medicamente de inlocuire a hormonilor dar si cele care taie apetitul. Medicii spun ca si o cina servita tarziu, dupa ora 20.00, poate duce la nopti nedormite. De asemenea, putem mentiona aici si consumul mare de cafea si stilul de viata sedentar.

Elevilor si studentilor le este recomandat sa nu invete noaptea ci sa se odihneasca, sa doarma cel putin 8 ore pe noapte pentru un randament bun. Cu toate acestea, fiecare individ se odihneste atat cat ii cere organismul, in ciuda cercetarilor care spun ca cel putin 8 ore de odihna sunt necesare. Exista persoane care dorm cate 4-5 ore pe noapte, acest repaus fiindu-le suficient pentru desfasurarea in bune conditii a activitatilor zilnice, pe cand altii au nevoie de 10-12 ore de somn pentru a performa. E bine de stiut ca bebelusii, copiii mici si adolescentii au cea mai mare nevoie de somn si trebuie sa li se respecte orarul.

Problemele care pot aparea in timpul somnului, chiar daca nu reprezinta exclusiv insomnia, au totusi legatura cu nesomnul, ne-odihna sau somnul agitat. Astfel, ne putem referi la RSL (sindromul picioarelor nelinistite), o stare de agitatie pe care o au anumite persoane in timp ce dorm. Involuntar, picioarele se misca, zvacnesc, apar spasmele sau crampele musculare. Potrivit medicilor de specialitate, acest sindrom poate fi pus si pe seama unei carente de magneziu si poate fi asociat si cu o anemie severa care trebuie depistata, diagnosticata si tratata.

Un alt sindrom al nesomnului, al insomniei, este reprezentat de apnee. Apneea apare atunci cand o persoana care doarme inceteaza sa respire pentru cateva secunde, ajungand chiar pana la 2 minute. Aceasta problema este asociata cu sforaitul dar si cu respiratia foarte neregulata din timpul noptii. Apneea este considerata grava deoarece afecteaza calitatea somnului, aceste persoane trezindu-se de nenumarate ori pe noapte. In plus, ea poate fi asociata si cu alte afectiuni mai severe, cum ar fi bolile de inima sau predispozitii la infarctul miocardic.

Recomandarile medicilor cu privire la persoanele care sufera de insomnie se refera la stilul de viata, la respectarea orelor de masa, evitarea cinei tarzii dar si la o gestionare adecvata a stresului:
- alimentele precum rosiile, vinul, baconul, spanacul, branza, cartofii, varza murata, zaharul sau ciocolata vor fi evitate seara datorita continutului mare de norepinefrina, un stimulent al creierului;
- vom merge la culcare numai atunci cand ne este somn;
- dormitorul, respectiv patul, vor fi folosite exclusiv pentru dormit, nicidecum pentru privitul la televizor;
- incercati sa adormiti la aceeasi ora in fiecare seara;
- evitati nicotina, alcoolul si cafeina cu patru-cinci ore inainte de culcare;
- nu se vor lua decongestionante nazale sau medicamente impotriva racelii;
- dormiti intr-o camera intunecoasa, linistita si aerisita;
- autoeducati-va sa alungati gandurile negre, tristetea, depresia, inainte de culcare;
- faceti o baie calda sau dus in care ati pus in prealabil ulei esential din musetel, brad sau eucalipt;
- treziti-va la aceeasi ora in fiecare dimineata.

Adaugat in: Dec 5, 2011 | Autor: Anca-Mariela Truta | Vizite: 1567


Cele mai citite articole

Vitiligo sau petele albe de pe corp
Cancerul de prostata
Ce este refluxul gastro-esofagian
Tratamente pentru stranut si alergie
Varicele pot fi tratate prin chirurgie, medicamente sau laser
Respiratia urit mirositoare
Relatia dintre eczeme si stres
Tratamente in statiuni romanesti
Drogul de care putem scapa, tigarile
Problemele de memorie sint frustrante